دانستنی های رختشویخانه صنعتی

شست و شوی پرده ها

شست و شوی پرده ها

پرده‌ها جلوه و زیبایی خانه ما هستند؛ اگر پرده‌ مناسب با دکوراسیون داخلی منزل انتخاب نکنیم، تاثیر زیادی در زیبایی خانه ما نخواهد داشت. اما نکته مهم‌ تر در انتخاب پرده‌ ، نگهداری و شست و شوی پرده‌ ها است. از آن‌ جایی که پرده‌ها معمولا جنس لطیف و رنگ روشنی دارند، شستشوی آن‌ها بسیار حساس و مهم است. اگر از جنس پرده‌ ها خاص باشند، باز هم نحوه‌ ی شستشوی بخصوص خودشان را دارند.

نکاتی که لازم است برای پرده شویی بدانیم

پرده‌‌ ها چه پارچه‌ ای و ساده باشند و چه مخمل و طرحدار، گرد و خاک، موی حیوانات خانگی و … را حتما به خود جذب می‌ کنند.
علاوه بر آن غبارآلود بودن پرده، روی کیفیت هوای داخل خانه هم تاثیر می‌ گذارد. هر بار که پرده‌ها رو باز و بسته می‌ کنید یا کسی به آن‌ها دست می‌ کشد تا مرتب‌ شان کند، گرد و خاک روی پارچه در هوا پخش می‌ شود. بعد گرد و خاک روی مبلمان، فرش و هر جایی از خانه دوباره می‌ نشیند. ضمنا شستشوی منظم پرده ها باعث می‌ شود افرادی که از آلرژی رنج می‌ برند، حساسیت کمتری در خانه داشته باشند.

روش‌های شستشوی انواع پرده

روش‌های شستشو بستگی به جنس پرده دارد. ولی بهترین روش شست شو استفاده از خدمات پرده‌ شویی ‌است. اگر می‌خواهید پرده را در خانه بشویید، با توجه به جنس پارچه، روش‌های زیر را امتحان کنید.

شستشوی پرده‌ پارچه‌ ای

پرده را از میله جدا کنید.

یک بار آن را بیرون از خانه بتکانید.

بعد پرده را در ماشین لباسشویی بیاندازید. تنظیمات ماشین باید روی دور آرام (مخصوص پارچه‌ های ظریف) باشه و با آب سرد شسته شود.

بعد از شستشو، در صورتی که می‌ خواهید از خشک‌ کن استفاده کنید، دکمه را روی دور آهسته قرار بدهید.

به محض تمام شدن کار خشک شدن، پرده را از ماشین خارج کنید تا چروک نشود.

شستن پرده های توری

این پرده‌ ها  که سبک هستند و به همین دلیل ممکن است در حین شستشو به سادگی چروک شوند. پس بهترین راه شستشو در خانه، شستشو با دست می باشد.

سینک یا وان و یا تشت را از آب سرد پر کنید و به قدر نیاز مایع صابون یا پودر صابون به آن اضافه کنید.

برای 10 دقیقه پرده را در محلول آب سرد و صابون خیس کنید. بعد به آرامی پرده توری را چنگ بزنید.

پرده توری را آب بکشید و دوباره سینک یا محل شست و شو را با آب سرد پر کنید. به آرامی در آب سرد چنگ بزنید تا بقایای صابون از پارچه جدا شده و کف و اثری از صابون نباشد.

آبگیری کنید و پرده را آویزان کنید تا در همان حالت خشک شود.

شست وشوی پرده مخمل

بعضی از پرده‌های مخمل قابلیت شستشو در خانه را ندارند. معمولا پرده های  براق‌ تر و والان‌ دار رو نمی شود در خانه شست. برای شستشوی این نوع پرده های مخمل، حتما از خدمات پرده‌شویی استفاده کنید.

پرده مخمل را در ماشین لباسشویی با دور آهسته (مخصوص پارچه‎ های ظریف) و آب سرد بشویید.

پرده‌ های مخمل به هیچ عنوان نباید با خشک‌ کن ماشین لباسشویی، خشک شوند. بعد از شست و شو، روی یک پارچه‌ کتانی پهن کنید تا خشک شود.

چه پرده‌هایی را نباید در خانه شست؟

اگر پرده رو به صورت آماده خریدید، ممکن است روی آن برچسب خشکشویی و عدم شستشو با دست را ببینید. اگر پارچه‌ پرده را جداگانه خریدید، در مورد شستشو باید از فروشنده حتما سوال کنید. اما طبق یک قاعده‌ی کلی پرده‌های والان‌ دار، مخمل و رسمی را نباید در خانه شست.  اگر چند سال از عمر پرده‌ی شما می‌گذرد، نباید به هیچ وجه در خانه شسته شوند.

روند شست و شوی پرده ها در خشکشویی ها به چه صورت است؟

پرده ها در طرح ها و جنس های بسیار مختلف و پر از تنوع در بازار وجود دارند و طرفداران بسیاری را به خود جلب کرده اند. چون پرده ها نقش مهمی در جلوه و زیبایی پذیرایی و اتاق خواب ما ایفا می کنند. در شست و شوی پرده باید بسیار دقت کرد که دچار پوسیدگی و پارگی نشوند.

بهترین روش خشکشویی پرده های مختلف، سپردن آن ها به مراکز خشکشویی است. زیرا کارکنان این مراکز با آموزش هایی که دیده اند، در شست و شوی پرده نهایت دقت و توجه را خواهند کرد. همچنین این نکته را نیز می دانند که پرده ها را باید چگونه بشویند. همچنین ماشین خشکشویی صنعتی تنظیمات دقیق برای شستشوی حرفه ای پرده ها را دارا می باشد.

در خشکشویی صنعتی در شست و شوی پرده ها ابتدا به رنگ، جنس پارچه، بافت و حتی نوع لکه آن توجه می کنند که در حین شست و شو با مشکلی مواجه نشوند. انتخاب ماده شوینده مناسب مطابق با جنس پرده صورت می گیرد. کارکنان مرکز خشکشویی باید با تمام نکات شست و شوی پرده آگاه باشند که پرده را به نحو احسن بشویند. پشت پرده باید برچسبی چسبیده باشد که اطلاعات لازم را به کارکنان خشکشویی بدهند. اطلاعاتی همچون چگونه شست و شوی پرده، میزان درجه حرارت مورد نیاز و سایر اطلاعات پارچه پرده که به فرد کمک کند.

این اطلاعات در شست و شوی پرده به کارکنان مراکز این امکان را می دهد که با اطلاعاتی کامل، اقدام به نظافت پرده کنند. همچنین با توجه به این اطلاعات، هیچگونه آسیبی به بافت و الیاف پارچه وارد نخواهد شد.

چرا خشکشویی بهترین روش برای شست و شوی پرده ها محسوب می شود؟

برخی از پرده ها با توجه به جنسی که دارند، بسیار آسیب پذیر هستند. بنابراین باید در شست و شوی آنها نهایت احتیاط را انجام دهیم. برخی از این پرده ها مانند پرده توری در خشکشویی با بهترین روش شسته می شوند که قابل تقدیر است.

اگر در شست و شوی پرده های توری کمی کوتاهی کنیم، احتمال پوسیدگی و پارگی پرده افزایش می یابد. بهترین روش برای شست و شوی پرده های توری، استفاده از خدمات خشکشویی است. این مراکز با استفاده از ماده شوینده مخصوص، در حذف لکه های چربی در پرده نقش به خصوصی را ایفا می کنند.

همچنین قبل از شست و شو باید پرده های توری با سایر انواع جدا شود که در دستگاه جداگانه آن را بشوییم. زیرا پرده توری نیاز به ماده شوینده و دستگاه شست و شو مخصوصی دارد. بنابراین شست و شوی پرده توری به همین آسانی نیست.

یکی دیگر از پرده هایی که در خشکشویی باید شسته شوند، پرده مخملی است که همانند پرده توری باید در شست و شوی آن کمی دقت و احتیاط را با یکدیگر ترکیب کنید. پرده های مخمل از جنسی برخوردار هستند که در هنگام شست و شو، رنگ پس خواهند داد.

با سپردن آن به خشکشویی از این اتفاق جلوگیری خواهید کرد. به همین دلیل است که خشکشویی بهترین روش در شست و شوی پرده ها به حساب می آید. پرده باید بدون هیچ آسیبی شسته شوند که ضمن جلوگیری از آسیب به بافت آن ها، طول عمر و ماندگاری آن نیز بالا رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *