دانستنی های رختشویخانه صنعتی

طراحی فضای رختشویخانه

اتاق رختشویی یک اتاق راحت و کاربردی است که برای شستشو و خشک کردن مورد استفاده قرار می گیرد، محل نگه داری کمد لباس و وسایل خانگی، منسوجات، کفش و غیره وجود این اتاق کارهای خانه را ساده تر می کند. گروه صنعتی صاعدی با توجه به اهمیت که این اتاق میتواند داشته باشد تصمیم گرفت مطلبی را در این مورد برای شما همراهان گرامی آماده سازد تا به راحتی بتوانید یه اتاق رختشویی لوکس و زیبا و کاربردی داشته باشید

در گذشته به صورت اختصاصی در خانه های ایران اتاقی برای شست و شو و لباسشویی نبوده ولی به تازگی، به خصوص در آپارتمان های جدیدی که ساخته شده اند، فضایی مخصوص لباسشویی اختصاص یافته و این نوع طراحی رواج پیدا کرده است.اگر شما هم بدنبال پیدا کردن مکان مناسب برای قرار دادن ماشین لباسشویی خود هستید باید الویت اول خود را دسترسی آسان و راحت به اتاق قرار دهید.در اکثر خانه ها هنوز لباسشویی ها در دکوراسیون داخلی آشپزخانه قرار می گیرند. اینجا می توانید برای دکوراسیون داخلیاتاق لباسشویی منزل خود و یا اگر لباسشویی شما در آشپزخانه است، طریقه دکوراسیون داخلی آشپزخانه با وجود ماشین لباسشویی کمک بگیرید.البته عده زیادی هم ترجیح می دهند لباسشویی خود را در قسمت راهروی ورودی خانه و یا آشپزخانه قرار بدهند.

لوازم اتاق لباسشویی چیست؟

شاید اولین سؤالی که به ذهن شما برسد این باشد که در یک اتاق لباسشویی، علاوه بر ماشین لباسشویی، چه چیزهای دیگری قرار می­‌گیرد؟ شما می­‌توانید در صورت استفاده از خشک‌کن جداگانه، آن را در این اتاق قرار دهید.

میز اتو، اتو، جالباسی‌­ها، بند رخت، لوازم شست و شوی مخصوص لباس مانند پودر رخت‌شویی و نرم­‌کننده لباس، قفسه­‌هایی برای قرار دادن لباس­‌ها و سایر لوازم و سبدهایی برای قرار دادن لباس‌­ها، دیگر لوازمی است که در اتاق لباسشویی قرار می­‌گیرند.

کدام قسمت خانه برای اتاق لباسشویی مناسب است؟

این که اتاق لباسشویی خانه شما در کجا قرار بگیرد، بستگی به اولویت‌ها و سلیقه شما دارد. اگر اولویت شما دسترسی آسان و سریع به این مکان است، باید این اتاق را در محلی قرار دهید که بتوانید به راحتی از آن استفاده کنید.

قرار گرفتن اتاق لباسشویی در کنار حمام و اتاق­‌های خواب یعنی همان مکان‌­هایی که در آن­ها لباس‌­های کثیف جمع‌­آوری می­‌شوند، دسترسی را برای شما آسان می­‌کند.

ممکن است اولویت شما این باشد که سر و صدای ناشی از ماشین لباسشویی و شست‌وشو شما را اذیت نکند، در این صورت اتاق لباسشویی را در کنار اتاق­‌های خواب و مطالعه قرار ندهید.

بررسی نکات قابل اهمیت در دیزاین اتاق لباسشویی

قبل از نگاه و انتخاب مدل‎های مدرن و زیبایی که درغالب طراحی اتاق لباسشویی ارائه شده اند بهتر است نکات زیر را به دقت مطالعه کنید:

کفپوش ها:

علاوه بر توجه به مکان اتاق لباسشویی در منزل، باید به مواردی مانند کف‌پوش مناسب هم توجه کنید. شما در این اتاق زیاد با آب سروکار دارید. در نتیجه کف‌پوش این اتاق باید به گونه‌­ای باشد که در اثر رطوبت و برخورد زیاد با آب، دچار برجستگی و کنده شدن نشود. پس در انتخاب کف‌پوش این اتاق دقت بیشتری کنید و از کف‌پوش‌های ضد آب و ضد رطوبتی که استانداردهای لازم برای این اتاق را دارا هستند، استفاده کنید.

انتخاب مکان مناسب برای نصب ماشین لباسشویی:

مورد مهم دیگر جای ماشین لباسشویی است. ماشین لباسشویی عنصر اصلی اتاق لباسشویی است. بنابراین باید به جای ماشین لباسشویی توجه ویژه‌­ای کرد. ماشین لباسشویی باید به گونه‌­ای نصب شود که دسترسی به آن آسان باشد. فضای جلوی درب ماشین لباسشویی بهتر است به اندازه کافی خالی باشد.

ماشین لباسشویی باید در محلی قرار بگیرد که در صورت بروز مشکل­، بتوان به آسانی به پشت ماشین لباسشویی، یعنی جایی که لوله­‌ها و سیم‌­ها و… قرار می­‌گیرند، دسترسی پیدا کرد و در صورتی که مشکلی برای ماشین لباسشویی پیش بیاید، نیازی نباشد که کل اتاق به هم ریخته شود تا بتوان آن را تعمیر کرد.

مخفی کردن لوازم در کمدها :

بهتر است در طراحی این اتاق تا جایی که می­‌توانید از لوازم کم جا و دارای قابلیت پنهان شدن در قفسه‌­ها و دیوارها استفاده کنید. شرکت­های لوازم خانگی سعی کرده‌­اند ماشین‌­های لباسشویی ویژه‌­ای را طراحی کنند که قابلیت قرارگیری در قفسه­‌ها را داشته باشند و پس از استفاده به صورت کامل در قفسه‌­ها قرار بگیرند.

انواع مختلفی از میزهای اتو وجود دارد که اصولا تاشو هستند و به صورت­‌های مختلفی در دیوار و کمد جای می‌­گیرند که کمترین فضا را اشغال کنند.

فضای پشت درب:

استفاده از فضای پشت درب را در نظر بگیرید. آنجا به شما فضای بیشتری برای حرکت به اطراف داده و این اجازه را می‎دهد تا لباس ها و دستکش لاستیکی را آویزان کرده و یا شاید بتوانید مواد شوینده را پنهان کنید.

خنثی کردن صداها  :

مسئله دیگری که باید به آن توجه شود، خنثی کردن صداهای ناشی از استفاده از ماشین لباسشویی و شست­وشوی لباس است.

اگر با سر و صدای زیاد مشکل دارید سعی کنید از درب عایق صدا برای این اتاق استفاده کنید.

یکی از لوازم مهمی که برای خنثی کردن صداها، حرکات و لرزش­‌های ماشین لباسشویی به کار می‌­رود، صفحات ضد لرزش است. این صفحات در خنثی کردن صدا و لرزش­های ماشین لباسشویی بسیار مؤثر هستند.

نور :

آخرین چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که به اندازه کافی نور در اتاق رختشویی خود داشته باشید. ترجیحا که شما باید حداقل یک پنجره برای روشنایی طبیعی داشته باشید. اگر این کافی نیست باید نصب نور در زیر کابینت را نیز در نظر بگیرید.

اتاق لباسشویی داخلی:

ویژگی های اصلی دکوراسیون:

  • در این اتاق، همه چیز باید به منظور اجرای موثر وظایف در اتاق قرار گیرند.
  • مبلمان ساده و راحت فضای کافی برای نگه داری لوازم و مواد شیمیایی خانگی را مهیا می‎کند.
  • چیدمان مبلمان باید طوری باشد که مانع حرکت آزاد نشود.
  • اتاق شستشو در خانه می‎تواند با یک کابینت جادار با مکان کافی برای جارو برقی، ابزار تمیز کردن، و وسایل خانگی مورد نیاز مجهز شود.
  • لباس های شسته شده را می توان بر روی یک قفسه طبقه بندی کرد،لباس های اتو شده و منسوجات خانگی.
  • رختشویی در ساختمان و آپارتمان باید با سبدهای ویژه برای پوشاندن لباس‎های کثیف مجهز شود.
  • داشتن سبدهای مختلف برای لباس های رنگی و روشن.
  • شما باید مناطقی را برای آویزان کردن لباس‎های شسته شده اختصاص دهید که دسترسی به آن راحت باشد.
  • این امکان وجود دارد که اتاق را با چند قفسه باز و جعبه برای چیزهای کوچک خانه مجهز کنید.
  • هر اتاق مدرن شستشو باید فضای کافی برای ایستادن و شستن لباس داشته باشد گاهی نیاز است لباس ها را جداگانه خیس کنید.
  • ویژگی اصلی اتاق شستشو یک ماشین لباسشویی قابل اعتماد است که به صورت عمودی یا افقی قرار میگیرد.
  • تجهیزات شستشو شامل خرید یک تخته اتو با ارتفاع قابل تنظیم و یک اتو مجهز است.
  • اگر فضا اجازه می‎دهد، می‎توانید یک میز و لوازم جانبی را برای تعمیر لباس‌‎ها جای گذاری کنید، دستگاه دوختی را در آنجا قرار دهید.
  • اگر زمان زیادی را در این اتاق صرف میکنید میتوانید از تلویزیون و رادیو در اتاق شستشوی استفاده کنید.

محل و امکانات اتاق رختشویی:

اتاق رختشویی در یک خانه خصوصی معمولا محل مناسب فضای کاری برای کارهای خانگی را فراهم می کند.

این ممکن است در زیرزمین گرم، زیر پله ها، در طبقه دوم یا در اتاق زیر شیروانی قرار گرفته باشد.

هنگام انتخاب محل، نزدیکی به تامین آب و ارتباطات، سیستم تهویه مناسب، توانایی نصب پنجره ها برای هوادهی را در نظر بگیرید.

این اتاق می‎تواند در حمام یا اتاق لباس تعبیه شود : در اینجا شما باید ترتیب کاملی از مبلمان و لوازم جانبی برای مراقبت از پوشاک را در نظر بگیرید.

این اتاق می‎تواند در دفتر و یا در اتاق تولید قرار گیرد: بهترین و حفاظت شده ترین محل را که شرایط فنی مناسب دارد انتخاب کنید.

اگر فضایی برای اختصاص دادن به اتاق لباسشویی نبود چه باید کرد

ما در گروه صنعتی صاعدی به فکر همه اقشار جامعه هستیم از آن جا امروزه هزینه مسکن بسیار بالا رفته است ممکن است بعضی از خانوار توان کافی برای خرید یک خانه با فضای اختصاصی به اتاق لباسشویی نداشته باشند در این صورت می توانید از بخش‌­هایی از خانه استفاده کنید که استفاده‌­ای از آن‌­ها نمی‌­شود. اگر فضای کمی دارید می­‌توانید با یک طراحی ساده و اصولی از آن فضا بهترین استفاده را ببرید.

برای مثال می‌­توانید از فضای زیر پله برای نصب ماشین لباسشویی، خشک‌کن، میز اتو و قرار دادن قفسه­ای کوچک برای لوازم شست‌وشو استفاده کنید. فضای مناسب دیگری که می­‌تواند به اتاق لباسشویی کوچکی تبدیل شود، گوشه‌­ها و نقاط قناس منزل هستند. با کمک یک طراح داخلی می­‌توانید از این مکان­‌ها بهترین استفاده را ببرید و با نصب دری یکسره به روی لوازم،  آن­ها را از دید پنهان کنید.

بخش دیگری که می‌­تواند تبدیل به اتاق لباسشویی شما شود، بخش رختکن حمام است. اگر رختکن بزرگی دارید می­‌توانید لوازم مربوط به اتاق رخت‌شویی را در آنجا قرار دهید. نقاط دیگری که می‌­توانید اتاق لباسشویی را در آن ایجاد کنید، بالکن و زیرزمین هستند.

اگر زیرزمین خانه شما بدون استفاده است می­‌توانید ماشین لباسشویی و لوازم مربوط به اتاق لباسشویی یعنی میز اتو، لوازم شست و شوی لباس و… را در آنجا قرار دهید و با طراحی ساده­‌ای، صاحب یک بخش جدید در خانه خود شوید. در آپارتمان­‌ها از بالکن به عنوان محلی برای بند رخت و خشک کردن لباس در هوای آزاد و به وسیله نور آفتاب استفاده می­‌شود

برای تجهیز کردن رختشور خانه خود با گروه صنعتی صاعدی تماس حاصل فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *