دانستنی های رختشویخانه صنعتی

فرق رختشويخانه بيمارستان و هتل

در مقالات قبلی گروه صنعتی صاعدی در مورد لاندری و رختشویخانه در هتل توضیحاتی ارائه دادیم در این مقاله در مورد رختشویخانه در بیمارستان و تفاوت آن با رختشویخانه های هتل توضیحاتی ارائه خواهد شد

رختشویخانه از بخش‌های مهم بیمارستان است که از نظر بهداشتی و انتشار عفونت اهمیت زیادی دارد.اگر چه ملحفه والبسه آلوده در مراکز بهداشتی درمانی می تواند بعنوان منبعی از میکروارگانیسم های پاتوژن باشداما گزارش تعدادموارد بیماریهای ناشی از مراقبتهای بهداشتی در ارتباط با منسوجات آلوده بسیار کم بوده با این وجود خطر انتقال بیمار ی از طریق لباسهای آلوده در طول فرایند شستشو نبایستی نادیده گرفته شود.

رختشویخانه بیمارستان باید در محل مناسبی قرار داشته و مجهز به کلیه ماشین آلات لباسشویی،خشک کن واتوکشی باشد.ضمنا محل لوازم آلوده و شسته شده باید از یکدیگر کاملا مجزا باشندتاامکان مخلوط شدن آنهاوآلودگی ثانوی وجود نداشته باشد. نور،تهویه،حرارت و رطوبت این قسمت باید مناسب باشد.

محیط رختشویخانه باید از نور، تهویه و فضای کافی برخوردار باشد. تفکیک البسه آلوده، شستشو با ماشین لباسشویی مناسب و ضدعفونی و خشک کردن به روش مناسب انجام شود. کف و دیوارها قابل شستشو و از سیستم مناسب جمع آوري فاضلاب برخوردار باشد.

وظایف واحدرختشویخانه در بیمارستان

1) جمع آوری لباس ها و ملحفه های کثیف

2) تفکیک لباس ها و ملحفه

3) روشهای اجرایی خاص برای جابجایی لباس ها و ملحفه های  آغشته به مواد آلوده، خطرناک یا

مایعات بدن و رعایت موازین کنترل عفونت در حین کار با لباس ها و ملحفه های آلوده

4) کاربرد صحیح مواد شوینده و گندزدا دررختشویخانه

5) شستن، خشک کردن، دوخت و رفوی لباس ها و ملحفه ها

6) برنامه کنترل کیفیت شامل اندازه گیری درجه حرارت آب

7) ذخیره، توزیع و تحویل لباس ها و ملحفه های تمیز

8) تامین مواد شوینده

9) برنامه سرویس و خدمات  نگهداری ماشین های رختشویی وخشک کن های موجود شامل  قطعات

مورد معاینه در طی سرویس و خدمات دوره ای دستگاهها

10 ) کنترل رعایت الزامات و استانداردهای بخش

اقدامات مورد نیاز در رختشویخانه بیمارستان به شرح ذیل می باشد :

برنامه ریزی جهت جلوگیری از انتشار آلودگی عفونی و میکروبی

جلوگیری از تداخل کثیف و تمیز

جداسازی قسمت کثیف در رختشویخانه از قسمت های تمیز و جلوگیری از تردد افراد بیمارستان

ضد عفونی مناسب البسه توسط مواد گندزدای استاندارد

در نظر گرفتن سیستم تهویه مناسب

بکارگیری افراد دوره دیده وآموزش کارگران این بخش

رعایت بهداشت فردی توسط کارگران این بخش و در اختیار گذاشتن امکانات حفاظت فردی

استحمام پرسنل این بخش در پایان کار هر شیفت

سرویس های بهداشتی مناسب

نظارت ورسیدگی به امور واحد لندری(رختشویخانه)

با توجه به مطالب بالا و همچنین مطالبی که در مقاله قبلی که در مورد رختشویخانه ی هتل ها بود میتوان به تفاوت رختشویخانه های این دو مکان پی برد.

اما اصلی ترین تفاوت این است که باید در رختشویخانه های بیمارستان رعایت شود کنترل عفونت می باشد

عفونتهای بیمارستانی به عفونتهایی گفته می شود که در هنگام پذیرش بیمار وجود نداشته و در دوره نهفتگی نیز نیست بلکه طی 48تا 72ساعت بعد از پذیرش بیمار در بیمارستان و یا 1تا3 روز بعد از ترخیص بیمار ظاهر می‌شود. تاریخچه کنترل عفونتهاي بیمارستانی در دنیا بسیار قدیمی است و زمانی آغاز می‌شود که براي مراقبت درمان بیماران از قرن چهارم میلادي در نقاط مختلف دنیا بیمارستان تأسیس گردید .عفونتهاي بیمارستانی همزمان با گسترش بیمارستانها همواره یکی از مشکلات عمده بهداشتی و درمانی بوده و با افزایش مدت اقامت بیمار در بیمارستان موجب افزایش ابتلاء به عفونت بیمارستانی، مرگ و میر و همچنین افزایش هزینه‌هاي بیمارستانی بوده است.

در اهمیت واحد رختشویخانه همین بس که توصیه می‌شود در هنگام بازدید از بیمارستان ابتدا به بخش اورژانس و اتاق عمل، CCU ،ICU، و در دومین مرحله به سراغ رختشویخانه و در نهایت به مرکز استریلیزاسیون عمل باید رفت.

نکاتی مهم در کنترل عفونت در رختشویخانه بیمارستان عبارتند از:

الف) طراحی فضا جهت کنترل عفونت:

طراحی فضا یکی از مهمترین عوامل در کنترل عفونت در واحد رختشویخانه می‌باشدکه بایستی به‌گونه‌ای این طراحی صورت پذیرد که قسمتهای مختلف رختشویخانه به صورت کاملا مجزا و یا با پارتیشن‌های موقت از یکدیگر تفکیک گردد

ب‌) تجهیزات مورد نیاز رختشویخانه جهت کنترل عفونت:

1-عفونی شویی صنعتی:

دستگاه فوق می بایستی از نوع تمام استیل 304 بوده تا از خوردگی دستگاه در مقابل مواد ضدعفونی کننده و پودرهای شوینده جلوگیری گردد. تمام اتوماتیک بودن و هوشمند بودن دستگاه فوق از دخالت کاربر در نوع شست‌وشو و تغییر آن جلوگیری می نماید. این دستگاه باید از نوع ایستاده سانترفیوژدار انتخاب گردد تا پس از شست و شو با استفاده از سرعت بالای سانترفیوژ نسبت به خروج پودر شوینده و مواد ضد عفونی کننده و عوامل بیماری زا از لباس اقدام نماید. خروجی گازهای کلر و هوای آلوده داخل دستگاه جهت جلوگیری از انتشار هوای آلوده در فضا نیز از ملزومات دستگاه فوق می‌باشد.

2-لباسشویی صنعتی:

نکات در نظر گرفته شده در این لباسشویی نیز بایستی مانند دستگاه عفونی شویی صنعتی رعایت گردد و تنها تفاوت لباسشویی با دستگاه عفونی شویی نوع البسه ورودی به دستگاه می‌باشد

3- سانترفیوژ لباس:

این دستگاه جهت تسهیل کار در رختشویخانه و همچنین کم کردن فشار کاری دستگاه‌های شست‌و شو و خشک‌کن می‌باشد. و در صورت عدم استفاده از آن استهلاک قابل توجه‌ای بر روی  دستگاه‌های فوق را خواهید داشت.شایان ذکر است تمام استیل و تمام اتوماتیک بودن دستگاه‌های فوق به علت عدم دخالت کاربر و بالا بردن سطح ایمنی کار با آن الزامی می‌باشد.

4- خشک کن صنعتی لباس:

خشک‌کن‌ها در سه مدل بخاری،گازی و برقی تولید می‌گردند که بهترین مورد جهت رختشویخانه بیمارستان به دلیل عدم تماس حرارت مستقیم با الیاف لباس، نوع بخاری آن می‌باشد و استفاده از نوع بخاری، عمر البسه را تا 40درصد افزایش کمی‌دهد. حتی الامکان در رختشویخانه می‌بایستی از نوع دو دور و دوموتوره خشک کن، به دلیل عدم گره خوردن البسه با یکدیگر در این مدل استفاده نمود.

5- اتوپرس بخار صنعتی:

این دستگاه جهت اتوکشی البسه پرسنل و در صورت نیاز البسه بیماران تعبیه شده است. که این دستگاه باید به همراه میز فابریک جهت جلوگیری از تماس البسه با زمین استفاده گردد.

6- اتوغلطک:

این دستگاه جهت اتوکشی ملحفه‌ها، روتختی و روبالشتی‌ها در نظرگرفته شده است. که نوع دیواری و تمام اتوماتیک آن به علت نیاز داشتن تناه یک کاربر جهت اتوکشی کاملا مرقون به صرفه است.

7- ترولی حمل و نقل البسه:

در رختشویخانه‌ها ترولی‌ نقش بسزایی در کنترل عفونت ایفا می‌نماید به نحوی که باید به منظور حمل و نقل انواع البسه مانند شان و گان، البسه بیمار، البسه پرسنل، ملحفه، روتختی، روبالشتی، پتو در دو نوع عفونی و غیر عفونی از بخش‌ها به رختشویخانه و همچنین در مناطق مختلف رختشویخانه از ترولی مخصوص و مجزا استفاده گردد.این امر باعث تفکیک البسه از مبدأ و جلوگیری کامل از تداخل البسه با یکدیگر شده وسبب کنترل عفونت در مبدأ که بهترین نوع آن می‌باشد را در اختیار شما قرار می‌دهد

ج) نقش طراحی انشعاب فاضلاب در کنترل عفونت:

در رختشویخانه بیمارستان فاضلاب دستگاهها می بایستی بصورت کاملا ایزوله و دارای فیلتر به فاضلاب اصلی متصل گردد. همچنین به علت وجود گازهای آلوده در فاضلاب خروجی دستگاه‌ها، باید در محل اتصال شیرتخلیه به فاضلاب از اتصال مستقیم استفاده نمود تا از پخش گازهای فوق  که سبب انتشار عفونت می‌گردد جلوگیری گردد.

د) طراحی در ورود و خروج هوا در رختشویخانه و نقش آن در کنترل عفونت:

یکی از راه‌های انتقال عفونت، گازهای آلوده و انتشار آن در محیط رختشویخانه می‌باشد. این معضل را می‌توان در رختشویخانه با استفاده از نصب ایرجت‌های مکنده در محیط عفونی شویی و لباسشویی و به کار بردن هواساز یا فشار مثبت هوا در فضای خشک‌کن‌ها برطرف نمود. همچنین در فضای خشک‌کن‌ها می‌بایستی جهت خروجی هوای خشک‌کن‌ها، اگزوزهای مجزا تعبیه نموده و تمامی اگزوزها به منبع فیلتر هوا که دارای ایرجت مکنده می‌باشد متصل گردند. این امر باعث عدم انتشار هوای آلوده در محیط رختشویخانه و کنترل عفونت می‌گردد. شایان ذکر است اتصال مستقیم در محل اگزوز گازهای خروجی لباسشویی و عفونی شویی، به ایرجت مکنده، سهم عمده ای را نیز، در کنترل عفونت و جلوگیری از انتشار گازهای آلوده ایفا می‌نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *