دانستنی های رختشویخانه صنعتی

لاندری هتل چگونه فعالیت می کند؟

لاندری هتل چگونه فعالیت می کند

آیا موقع رزرو هتل و در بین امکانات آن به کلمه لاندری برخورد کرده اید؟ ممکن است این سوال برایتان پیش آمده باشد که لاندری یا همان خشکشویی در هتل چه می کند و چطور قرار است به شما سرویس دهد. توضیح جزئیات وظیفه خشکشویی هتل از حوصله شما خارج است. گروه صنعتی صاعدی تولید کننده تجهیزات رختشویخانه صنعتی این مطلب را بر اساس چیزی که شما نیاز دارید در مورد لاندری هتل بدانید برایتان گردآوری کرده است.

برای تحویل دادن لباس های خود به لاندری هتل لازم است به 6 نکته اساسی توجه کنید و این موارد را در هنگام تحویل رعایت کنید.

لاندری هتل چیست؟

لاندری یا همان خشکشویی هتل جایی است که در آن ملحفه، روتختی، روبالشتی، پتو، پرده، رومیزی و اقلامی از این موارد، مورد شستشو قرار می گیرد. البته بخشی از وظیفه لاندری هتل نیز شستشوی لباس هایی است که از طرف مهمان ها به آن واگذار شده است. به طور کلی می توان گفت لاندری هتل به شستشو و خشک کردن این اقلام می پردازد:

ملحفه، روبالشتی، روتختی، پرده، پتو، رومیزی، حوله های استخر و سونا، یونیفرم تمام کارکنان هتل، تمام پارچه های مورد استفاده در رستوران و بخش خانه داری هتل.

انواع سرویس لاندری در هتل ها

هتل های مختلف در سرتاسر جهان از سرویس خشکشویی به شکل های متفاوتی استفاده می کنند که دو نوع اصلی سرویس لاندری مورد استفاده در صنعت هتلداری  :

  1.  خشکشویی ها در خارج از هتل هستند و هم کار شستشوی ملحفه های اتاق ها را انجام می دهند و هم رومیزی رستوران ها را،
  2. خشکشویی ها داخل  ساختمان هتل هستند و کار شستشو و اتو کردن ملحفه ها، رومیزی ها و لباس های مهمانان یک هتل را انجام می دهند.

 آغاز تا پایان کار یک لاندری هتل

نحوه کار لاندری ، این پروسه را از آغاز تا پایان و از زمان پذیرش سفارش تا تحویل بررسی می کنیم. فرض می کنیم هتل مورد نظر تمام راه های ضروری را برای داشتن یک سرویس لاندری کارآمد را رفته است

قدم اول: خدمت کاران هتل آموزش می بینند

آیا میدانید پرسنل هتل کلید اصلی موفقیت در ارتباط با بخش لاندری هستند؟ یک سرویس دهی باکیفیت هم در مرحله اول به آموزش کارکنان خود توجه می کند. چطور؟ حداقل یک نماینده از طرف سرویس خشکشویی، کارکنان هتل را در جریان نکات مهمی قرار می دهد؛ نکاتی مثل اینکه چگونه ملحفه ها را مطابق اصول آنها مرتب و دسته بندی کنند، چطور برای پذیرش سفارش آماده شوند یا اینکه چطور وزن درست ملحفه ها را مشخص کنند.

قدم دوم: تحویل ملحفه های کثیف به لاندری هتل

کارکنان آموزش لازم را دیده اند. حالا سرویس لاندری در زمان از قبل تعیین شده ملحفه ها، رومیزی ها، روبالشی ها و لباس های کثیف مهمان ها را برای شستشو آماده می کند. به طور معمول ملحفه های تمیز و شسته شده در عرض 24 ساعت تحویل داده می شوند؛ اما همیشه ممکن است اتفاقات غیر مترقبه هم رخ دهد!

قدم سوم: پذیرش ملحفه ها با وزرن گیری انجام میشود

به محض اینکه ملحفه ها از هتل می رسند، وزن می شوند. وزن این ملحفه ها سپس در جایی و مطابق با اصول خاص خشکشویی ها ثبت و ضبط می شوند. اقدام دیگری که در این مرحله انجام می شود، پذیرش ملحفه ها در یک سیستم کامپیوتری مرکزی بوده و از طریق آن بر سفارش های پذیرفته شده نظارت می شود. به عبارت دیگر این سیستم مجهز که کارکنان لاندری مرتب آن را چک می کنند، تضمین می کند که قرار نیست ملحفه هایی که از جاهای مختلف آمده با هم قاطی شوند.

در مورد لباس های مهمان ها درست مانند خشکشویی های معمولی شما باید یک فرم پر کنید. در این فرم مشخصات شما، شماره اتاق، نوع و تعداد لباس نوشته می شود تا در هنگام تحویل گرفتن به مشکلی برخورد نکنید.

قدم چهارم: مرتب کردن ملحفه ها و لباس ها

این مرحله کاملا دستی بوده و از سیستم کامپیوتری خبری نیست.ملحفه ها، رومیزی ها و لباس ها بر اساس اندازه و نوع آن هم به صورت دستی مرتب می شوند. در واقع این شیوه اطمینان می دهد که هر چیزی غیر از ملحفه ها که ممکن است به صورت اشتباهی توسط خدمه خانه داری جمع آوری شده باشد، وارد دستگاه نشود. اشیاء غیر متفرقه مانند لباس، ظروف شیشه ای یا حتی اسباب بازی در این مرحله جدا شده و کنار گذاشته می شوند. از سوی دیگر لباس ها نیز بر اساس رنگ و جنس پارچه جداسازی شده و به ماشین های شستشوی متفاوتی سپرده می شوند.

قدم پنجم: ملحفه ها شسته، خشک، اتو و تا می شوند

در نهایت زمان مرحله اصلی که شستشو است، فرا می رسد. بسیاری از لاندری ها تلاش می کنند تا شستشو به بهینه ترین شکل ممکن انجام شود. این کار نه فقط برای صرفه جویی در مصرف انرژی و حفاظت از محیط زیست سودمند است، بلکه برای خودِ خشکشویی هم منافع مالی به همراه دارد. سیستم های جدید و پیشرفته لاندری حتی از جنس ملحفه ها هم محافظت می کنند و این باعث افزایش عمر آنها می شود. اجازه بدهید اقدامات این مرحله را مرور کنیم:

شستشو: ملحفه ها بعد از مرتب شدن کنار گذاشته می شوند تا مورد شستشو قرار بگیرند. خبر خوب این است که دستگاه های امروزی چهار برابر آب و انرژی کمتری را برای شستن ملحفه ها مصرف می کنند. ماشین خشکشویی صنعتی تولید گروه صاعدی از این امر مستثنی نیست.

خشک کردن: بعد از تکمیل شستشو، نوبت خشک کردن ملحفه ها است. خوشبختانه دستگاه های مدرن سنسورهایی در خود دارند که از خشک کردن بیش از حد و آسیب زدن به بافت ملحفه ها جلوگیری می کنند، ماشین های خشک کن رختشویخانه صنعتی گروه صاعدی در انواع مختلفی تولید می شوند که می توانند با بخار، گاز یا برق عملیات خشک کردن البسه را انجام دهند.

اتو کردن: در این مرحله ملحفه ها به صورت دستی داخل اتوهای بسیار بزرگی گذاشته می شوند. این اتوها هم ملحفه ها را خشک می کنند و هم کار صاف کردن آنها را بر عهده دارند. لاندری هتل هایی که توسط گروه صنعتی صاعدی تجهیز می شوند می توانند از اتو غلطک صنعتی برای خشک کردن ملحفه ها ، پرده ها و پارچه های بزرگ استفاده کنند. برای اتو کردن لباس ها و حوله ها نیز می توانید از اتو پرس صنعتی گروه صاعدی سود ببرید.

تا کردن: در این میان اقلامی که اتو نشده اند، داخل دستگاه هایی قرار می گیرند که کار تا کردن، مرتب کردن و جمع کردن آنها روی یکدیگر را انجام می دهد.

قدم ششم: وزن ملحفه ها دوباره اندازه گیری شده و به مرحله تسویه می رسند

در این مرحله برای آخرین بار ملحفه ها وزن و برای تحویل به هتل آماده می شوند. البته آن دسته از اقلامی که آسیب دیده یا لکه داشته و نیاز به شستشوی ویژه دارند، به صورت جداگانه وزن می شوند. لباس هایی که مهمان ها به لاندری هتل داده اند، وضعیت پیچیده ای ندارد. اگر لاندری جزو خدمات اتاق شما بوده و هزینه آن نیز محاسبه شده باشد، شما قرار نیست چیزی به لاندری پرداخت کنید. در غیر اینصورت هزینه در پایان هنگام تسویه از شما گرفته می شود.

چگونه لباس خود را به لاندری هتل تحویل دهیم؟

در واقع تحویل لباس به خشکشویی یا لاندری هتل قرار نیست به صورت مستقیم توسط شما انجام شود. معمولا هتل ها در اتاق های خود کیسه پلاستیکی قرار می دهند که روی آن نوشته شده: لطفا لباس های خود را در صورتی که نیاز به شستشو دارند، در این کیسه بگذارید تا به لاندری هتل سپرده شود. البته روی این کیسه یک فرم است که شما باید آن را پر کنید؛ فرمی که اطلاعات زیر را از شما می خواهد:

  1. نام مسافر
  2. شماره اتاق
  3. انواع لباس
  4. تعداد لباس
  5. نوع شستشو یا اتو
  6. و اینکه می خواهید لباس ها چطور به شما تحویل داده شوند؛ تا شده یا آویزان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *