دانستنی های رختشویخانه صنعتی

فشار بخار مورد نیاز جهت دستگاه های رختشویخانه چقدر باید باشد؟

فشار بخار مورد نیاز جهت دستگاه های رختشویخانه چقدر باید باشد

یکی از دستگاه های مهم در رختشویخانه ها دستگاه دیگ بخار صنعتی یا همان بویلر می باشد .تقریبا تمامی رختشویخانه ها به بخار نیاز دارند. فشار بخار مورد نیاز جهت دستگاه های رختشویخانه توسط این دستگاه تامین می شود.

دستگاه شستشو، عفونی شوئی،  پرس اتو، اتو غلطک، خشک کن و خشکشویی از جمله دستگاه هایی هستند که می بایست  مستقیما از بخار استفاده نمایند .

البته سوال اینجاست که این دستگاه ها چه فشار بخاری را لازم دارند تا بتوانند بدون آسسیب به کار مشغول باشند .

در بسیاری از موارد و بر اثر اشتباه در پروژه هایی که دارای  دیگ بخار مرکزی هستند ، فشار بخار 6 تا 8 اتمسفر را با لوله کشی های عایق بندی شده به محل رختشویخانه می رسانند که این مقدار فشار بخار برای دستگاه ها مانند رادیاتورها ، بلبرینگ ها ، لوله ها و اتصالات و …. صرف می شود .

فشار بخار رختشویخانه صنعتی چگونه تامین می شود؟

بدیهی است فشار بخار 5/3 تا 5/4 اتمسفر برای یک رختشویخانه کافی بوده و نیازی به فشار بخار بالاتر نمی باشد . این فشار بخار رختشویخانه صنعتی ممکن است با دستگاه دیگ بخار عمودی یا دستگاه دیگ بخار صنعتی افقی تامین شود.

راه پیشنهادی برای تقلیل فشار بخار اینست که در صورت طراحی و وجود بخار بالاتر از 5/4 اتمسفر نیاز است  که در ورودی محل رختشویخانه با استفاده از فشارشکن ، فشار بخار را کاهش داد. اما اگر از تجهیزات و دیگ بخار مخصوص رختشویخانه های صنعتی استفاده کنید مشکلی از این بابت نخواهد بود و فشار بخار استاندارد بدون تجهیزات اضافه تامین خواهد شد.

کلیه دستگاه های ساخت گروه صنعتی صاعدی هم از این قاعده مستثنی نبوده و در هر پروژه به پیمانکاران توصیه می گردد که از فشارشکن قبل از ورود بخار به رختشویخانه استفاده گردد .

ضمن آنکه در صورتیکه رختشویخانه دارای دیگ بخار مجزا باشد می توان با تنظیم پرشر سوئیچ تعبیه شده روی دستگاه دیگ بخار، این عمل را به سادگی انجام داد.

صرفه جویی در مصرف انرژی و تولید بخار رختشویخانه صنعتی

امروزه استفاده بهینه از انرژی بسیار مورد توجه صنایع مختلف قرار گرفته است. به خصوص مصرف انرژی در تولید و مصرف بخار آب بسیار بالا می باشد و نیاز به مدیریت صحیح دارد. با استفاده از تجهیزات استاندارد گروه صنعتی صاعدی می توانید هم در مصرف انرژی صرفه جویی نمایید و هم بهره وری بالایی از تجهیزات تهیه شده داشته باشید.

با استفاده از تجهیزات استاندارد گروه صنعتی صاعدی می توانید بین 20 تا 25 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی نمایید. با این حساب هزینه ای که بابت این تجهیزات پرداخت نموده اید در دراز مدت به شما بازخواهد گشت.

فرآیند تولید بخار (flash steam)

یک اتوی صنعتی پرکار، میعانات خود را از طریق ترپ های بخار در زیر هر بستر آزاد می ‌کند و این میعانات به صورت مایع در فشارهای 8، 10 یا 12 بار با دمای 175، 184 یا 192 درجه سانتی‌ گراد می باشند. با این حال، میعانات نمی ‌توانند شکل مایع خود را در لوله ‌کشی میعانات گازی که فشار در آنها بسیار پایین ‌تر است، حفظ کند. بنابراین حدود 10 تا 13 درصد از بخار آب و میعانات از آن خارج می‌شود.  در این زمان بخار کم فشار، حدود 1 تا 2 بار تشکیل می شود. بنابراین 87 تا 90 درصد بخار باقیمانده در دمای 125 درجه سانتیگراد به صورت مایع باقی می ماند.

این مخلوط یک بار به بالای مخزن تغذیه دیگ بخار (بویلر) بازگردانده می شود، جایی که بیشتر انرژی آن به عنوان یک ستون بخار از لوله بزرگ دریچه روی مخزن تغذیه از بین می رود.

اکثر لباسشویی ها در حال حاضر محتویات لوله اصلی میعانات را به یک ظرف جداسازی بخار فلاش که درست قبل از مخزن تغذیه دیگ قرار دارد، منتقل می کنند.

بویلر بخار فلاش ارزشمند را جدا می کند تا بتوان از آن دوباره استفاده کرد. اگر بخار فلاش در مخزن تغذیه مخلوط شود، گرمای آن باعث می شود آب تغذیه بیش از حد داغ شود که  امکان پمپ ایمن آن را مختل می کند.

هنگامی که بخار فلاش حذف شد، میعانات مایع داغ باقی مانده را می توان با آب سرد مخلوط کرد تا دمای تغذیه دیگ بخار در حدود 75 تا 80 درجه سانتیگراد ایجاد شود.

حالا آب تغذیه به اندازه کافی خنک است تا به طور ایمن پمپ شود و اکنون در مخزن تغذیه فضایی برای گرمای بازیابی بیشتر وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *