دانستنی های رختشویخانه صنعتی

رختشویخانه بمبئی دوبی گات

رخت‌شوی‌خانه بمبئی دوبی گات را باید بزرگترین رخت‌شوی‌خانه ای در جهان دانست که هنوز انسان در آن لباس ها را می شوید. ، رخت‌شوی‌خانه بمبئی حدود ۱۴۰ سال قدمت دارد و هنوز که هنوز است رونق روزگار گذشته خود را حفظ نموده است. این مکان یکی از جذاب ترین مکان های تمیز در بمبئی به شمار می رود. مکانی که بوی صابون و ملافه های سفید و لباس های تمیز تمام نماهای آن را پر کرده است.

در این مجموعه تاریخی ، 7000 نفر روزی 20 ساعت را به جدا سازی ، تمیز کردن ، سفید کاری ، خشک کردن و و در نهایت اتو کشیدن لباس های مردم سرتاسر شهر اختصاص می دهند و در مجموع سالانه 16 میلیون دلار درآمد کسب می کنند

امروز دوبی گات دارای 1026 محل شست و شو در هوای آزاد (حوضچه شستشوی لباس) است که هر کدام از آنها به سنگی مجهز هستند ، جایی که افراد آب لباس ها را می گیرند . روش کار بدین صورت است که لباس های هر مشتری جمع شده و به دوبی گات آورده می شود ، لباس ها توسط رختشوی های زن و مرد انبار می شود ، بیشتر اوقات روند کار به این شکل است که لباس ها را یک شب در آب و مواد شوینده خیسانده ، صبح روز بعد به روش های مخصوص آب آنها را گرفته و لباس ها را می شویند . در ادامه این لباس ها را با دقت روی طناب پهن می کنند تا خشک شوند ، بدین صورت از فضای به هم فشرده شده استفاده کرده و در عین حال چشم انداز بسیار جالبی از بالای پل ماهالاکشمی پیش روی چشم بینندگان قرار می دهند . این لباس ها در ادامه تا شده و خیلی تمیز و مرتب بسته بندی شده و آماده ی تحویل به مشتریان می گردند. با وجود اینکه هر روز صدها هزار لباس دست به دست می شوند، به ندرت لباسی جابجا شده یا گم می شود.

دوبی گات با بیش از یک قرن و نیم سابقه ، تغییرات زیادی را به چشم دیده است . جالب است بدانید که بیشتر خانه های شهر دارای ماشین های لباسشویی هستند و بسیاری از بیمارستان ها و هتل ها نیز دارای سرویس لباسشویی می باشند ، اما با این اوصاف و علی رغم تمام تغییرات جمعیتی و تکنولوژی ، دوبی گات مشتریان خود را حفظ کرده است . به دلیل هزینه بسیار کمتر این مجموعه نسبت به لباسشویی های خصوصی ، انتخاب اول هتل ها و بیمارستان های کوچک به شمار می رود . خرده فروشی های پوشاک دست دوم نیز از این مکان برای آماده سازی محصولات خود استفاده می کنند.

بیشتر لباس ها و ملحفه هایی که به رخت‌شوی‌خانه بمبئی دوبی گات فرستاده می شود، ملافه ها، پارچه ها و لباس هایی است که از بیمارستان ها و هتل ها به اینجا آورده می شود.

با این حال دوبی گات به شکل دیگری هم در میان مردم بمبئی شناخته می شوند. همان طور که در قدیم در ایران لحاف دوز هایی بودند که به خانه افراد می رفتند و در همان خانه پنبه ها و لحاف هایشان را می زدند تا پر بار شود ، دوبی گات هم این چنین است . یعنی دوبی ها (رختشوی ها)  به در خانه ها می روند و برای گرفتن لباس های کثیف خانه ها درخواست می دهند. مردم بمبئی لباس های کثیف خود را به دوبی ها داده تا به دوبی گات برده، بشورند و دوباره برایشان لباس های تمیز شده را برگردانند.

لباس هایی که شسته شده و در نهایت خشک شده اند، درون بقچه های بزرگی گذاشته می شوند. بر روی هر لباس کدی قرار دارد که نشان دهنده آدرس مالک آن است. این بقچه ها بر دوش مردان قدرتمند بر دوش گذاشته شده، از پله های پل عبوری منطقه گذر داده می شوند. سپس بر روی ماشین های باری قرار می گیرند. راننده های این ماشین های باری، ملافه ها و پارچه های تمیز خشک را دوباره به هتل ها یا بیمارستان ها باز می گردانند.

اجداد مردم دوبی به کار شستن لباس ها مشغول بودند و با گذشت زمان، این شغل را یک خصلت برای افراد پاک سیرت و متمایز در نظر گرفتند. در نتیجه در طول سالیان سال، یک دوبی تنها می توانست با خانواده دوبی دیگری وصلت کند تا این پاکی و خلوص، آلوده نشود و تنها در این قلعه باقی بماند.

مردمان این منطقه که آن را قلعه ای برای دوبی ها (رختشوی ها) می دانستند، بسیار مصمم بودند که این شغل را در میان خود نگاه دارند و به نسل های بعدی منتقل کنند. در اینجا حدود ۲۰۰ خانواده به این شغل مشغول هستند.

در سال 2011، دوبی گات ماهالاکشمی در کتاب رکوردهای گینس نیز ثبت شد. در ورودی این مکان پلاکی وجود دارد که روی آن نوشته شده: «بیشترین تعداد لباسی که مردم به صورت همزمان در یک مکان واحد با دست شسته اند 496 عدد بوده است.»

برای تجهیز کردن رختشور خانه خود با گروه صنعتی صاعدی تماس حاصل فرمایید

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *