دانستنی های رختشویخانه صنعتی

رشته های دانشگاهی هتلداری

ایرانیها مردمانی مهمون نواز هستن و جالبه بدونی که هر ساله هنرجویای مختلفی رو هم تربیت میکنن تا بتونن با اصول مهمون نوازی توی مکانهای خاص مثه هتل آشنا کنن. به همین دلیل هم یه رشته جدیدی رو به رشته های هنرستان اضافه کردن به اسم رشته هتلداری! از اسمش هم واضحه که مربوط به هتل و کارهای مربوط به هتل باید باشه. اما لازمه که مو به مو بررسی بشه که این رشته چی تعریف میشه و چه آینده ای در انتظارشه… میشه گفت که صنعت هتلداری توی بازار اقتصادی کل دنیا نقش مهمی رو داره و یه نوع صنعت خدماتی محسوب میشه. این خدمات هم توسط نیروهای انسانی که اونجا کار میکنن، ارائه داده میشه. در حالت کلی توی این رشته، در مورد مدیریت درست هتل شناخت پیدا میکنن. برای همین گروه صنعتی صاعدی تصمیم گرفت در یک مقاله در مورد مهارتهای لازم توی این رشته بحث میشه و همچنین در مورد دروس این رشته و آینده شغلی اطلاعاتی خدمتتون ارائه دهد.

رشته هتلداری هم یکی از رشته هایی هس که برای ورود به اون نیاز به مهارت هایی داره که بایستی باهاش آشنا بشی و ببینی که آیا واقعا با توانایی های خودت هماهنگی داره تا بتونی این رشته رو انتخاب کنی؟ این خصوصیات رو به ترتیب برات توضیح میدم.

برای ورود به رشته هتلداری چه مهارتی  لازم است ؟

در اولین مرحله باید یه آدم دقیق و مسئولیت پذیر باشی و وقتی یه کاری رو بهت سپردن حتما انجامش بدی و همش پشت گوش نندازی. اینجوری کارت لنگ میمونه… لازمه که اعتماد به نفست هم بالا باشه و توانایی ارتباط برقرار کردن با آدمهای مختلف رو داشته باشی و با خوشرویی رفتار کنی. مغزت باید پر از ایده و خلاقیت جدید باشه تا بتونی مشتری جذب کنی و متناسب با سلیقه اونها هم پیش بری تا رضایت داشته باشن. همچنین باید یه آدم منظم و سر وقتی باشی. نه اینکه تا لنگ ظهر بخوابی…بعد هم باید یه آدمی باشی که توی شرایط سخت بتونی آرامشت رو حفظ کنی و سعی کنی اگه مشکلی هس سریع حلش کنی. نه اینکه خودت بدتر دستپاچه بشی و هول کنی… توی این رشته از الان باید به فکر یاد گرفتن چند زبان خارجی باشی یعنی علاوه بر زبان انگلیسی، یکی از زبانهای فرانسه، آلمانی یا عربی رو هم بلد باشی. چون در آینده که بری توی بازار کار و توی بخش هتلداری مشغول بشی. مشتریان مختلف از کشورهای خارجی هم خواهی داشت که لازمه بتونی باهاشون ارتباط برقرار کنی. در نهایت هم باید با یه آشنایی کلی از کار توی رستوران، هتل، متل، کافی شاپ و… داشته باشی.

نکات مثبت رشته هتلداری

رشته هتلداری، ویژگی های مثبت بیشتری برای هنرجویان داره. دانش آموزان این رشته میتونن از اواخر اول هنرستان میتونن کار کنن به صورت تمام وقت یا نیمه وقت! یه سری هتل ها هم هستن که از هنرجوها دعوت میکنن تا توی پذیرایی مهمونها کمک کنن. توی این رشته علاوه بر درس خوندن، میشه کارهای علمی مفید دیگه ای هم انجام داد مثه شرکت توی جشنواره های علمی. بخاطر اینکه توی این رشته، فشار و استرسی روی هنرجوها نیس، باعث میشه که بهتر هم درس بخونن. چون توی یه محیط صمیمی و دوستانه مشغول به تحصیل میشن. از طرفی چون با افراد متفاوتی روبرو میشن، این برای دانش آموزان جذاب هس که با فرهنگهای مختلف هم آشنا بشه و روحیه اش رو شاد میکنه. توی این رشته به دانش آموز در مورد روابط اجتماعی، نحوه رفتار، پوشش و… آموزش میدن. این دانش آموزان میتونن اگه معدل کافی داشته باشن در ادامه توی رشته های: هتلداری، مهمانداری هواپیما، تشریفات، خدمات گردشگری به تحصیل مشغول بشن. توی بخش هنرستان هم بعد از کسب مهارت های لازم، سازمان آموزش فنی و حرفه ای یه گواهینامه به این دانش آموزان ارائه میده و مهارت هاشون رو تایید میکنه که این مدرک میتونه براشون کمک کننده باشه.

درس های رشته هتلداری

توی این رشته واحدهای درسی هم به صورت تئوری و هم عملی ارائه میشه. همچنین علاوه بر دروس عمومی که با بقیه رشته ها هم مشترکه، یه سری درسهای تخصصی مرتبط با این رشته هس که شامل این موارد میشه

درس های سال دوم: اتاقدار هتل، متصدی البسه درهتل، سرپرست رستوران و کاربر رایانه.

درس های سال سوم: پذیرشگر هتل و متصدی طبقات.

سطح آموزشی مهارتهای رشته هتلداری

در رشته هتلداری افراد با ۷ استاندارد که مربوط به بخش های مختلف هتل است، آشنا می شوند. این افراد پس از آموزش درس هایی همچون اتاقدار هتل، متصدی البسه در هتل، سرپرست رستوران، استاندارد کاربر رایانه، پذیرشگر هتل و متصدی طبقات و پس از گذراندن دوره کارورزی می توانند مدرک تحصیلی خود را دریافت کنند. با این حال، در هر یک از این استانداردها چه دروس و مهارت هایی آموزش داده می شود؟ راجع به هر یک مختصری برای شما خوانندگان و علاقه مند رشته هتلداری در ایران توضیح می دهیم.

کاربر رایانه:

قطعا در اینجا آشنایی با مهارت های کامپیوتری ساده ای همچون خواندن و تایپ متون فارسی و انگلیسی و کار با نرم افزارهای آفیس در اولویت است. باید بتوانند به درستی از وسایلی همچون پرینتر، فتوکپی  و کامپیوتر استفاده کنند. کسانی که تحصیلاتی در زمینه مهندسی کامیپیوتر دارند در این تخصص می توانند مشغول به کار شوند.

کارمند پذیرش هتل:

افرادی که برای این بخش فرم استخدامی پر می کنند باید بتوانند مهارت هایی همانند خوشرویی و برخورد عالی با مهمانان، ظاهری تمیز و مرتب، آشنایی با کارهای مربوط به پذیرش افراد در هتل و کارهای کامپیوتری، اشنایی با سیستم های استفاده شده در این بخش همانند کامپیوتر و چاپگر، آشنایی با قوانین هتل داری و در نهایت شناخت جاذبه های منطقه و اطراف را داشته باشد.

متصدی طبقات در هتل:

افرادی که در این قسمت از رشته هتلداری مشغول به کار می شوند، باید حتما تحصیلات تکمیلی داشته و مهارت هایی چون آشنایی با انواع هتل و نوع سرویس دهی پرسنل اتاق دار، آشنایی با تهیه چک لیست وضعیت اتاقها و مشخص کردن نواقص، آشنایی با پیش بینی اقلام مورد نیاز اتاق و جایگزینی آن، آشنایی با شرایط مطلوب کار داشته باشند. این شخ در واقعه مدیریت بین نیروهای بخش تعمیرات و انبار هتل را به عهده داشته و بازرسی اتاق میهمان و موجودی گرفتن از انبار از مهم ترین وظایف او می باشد.

متصدی البسه در هتل:

افراد در این پست سر و کارشان با شستن، اتو کردن و تا کردن انواع لباس هاست. در واقع به نوعی باید تمام کارها و مهارت های لازم مربوط به خشکشویی و اتوکشی را بدانند. جنس لباس ها را بشناسند و با توجه به جنس لباس شستشوی مخصوص آن ها را انجام دهند. پاکیزگی و نظافت برای دریافت رضایت مهمان، در این قسمت بسیار اهمیت دارد.

برنامه ریز جشن ها و تشریفات:

همانطور که از نام آن پیداست، این شخص باید مهارت های لازم در برنامه ریزی و برگزاری مراسمات و جشن ها را داشته باشد. تالارهای پذیرایی را آماده نماید و همچنین مدیریت مالی خوبی داشته باشد. به دلیل اینکه تمام مشاغل رشته هتلداری سر و کارشان به طور مستقیم با مهمان است، داشتن مهارت در ارتباط شایسته با مهمان الزامی است.

میز آرای هتل:

چه برای مراسمات و همایش هایی که در هتل ها برگزار می شود و چه برای رستوران هتل در دیگر مواقع، میز آرای هتل باید سلیقه، مهارت و دانش میز آرایی را داشته باشد. زیبایی و استفاده از وسایل خوب در میز آرایی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و هر چه فرد، هنرمند تر، خوش برخورد تر باشد، کارش بیشتر مورد پسند خواهد بود. همچنین دانستن آداب معاشرت، آداب نظافت و آداب غذاخوری برای او الزامی است.

اتاقدار هتل:

اتاق دار هتل، شخصی است که به نظافت اتاق ها می پردازد و در نهایت گزارشی از عملکرد هتل در این موضوع ارائه می دهد. حتی برای نظافت نیز باید آموزش ببینید و دانش تحصیلات تکمیلی به همراه دانش عملی در آن مزیتی برای افراد متقاضی این شغل است. حتی اگر تحصیلاتتان د رحد راهنمایی باشد نیز، با آموزش درست در این زمینه می توانید وارد این حرفه شده و امانت دار مهمانان باشید. آشنایی با اصول خانه داری، نظافت، چیدمان وسایل اتاق ها و میز، آشنایی با اصول ایمنی و آراستگی ظاهری از جمله خصوصیاتی است که باید در این شغل، داشته باشید.

هتلداری در دانشگاه

در دانشگاه با ورود به این رشته، واحد هایی را برای آشنایی با تمام اصول رستوران داری، مهمان پذیرها و هتل ها همانند مشخصات انواع مؤسسات پذیرایی، اصول و معیارهای انتخاب، شناخت و خرید وسایل و تجهیزات لازم برای مؤسسات پذیرایی، تقسیم کار دراین گونه مؤسسه ها، رزرواسیون، منوشناسی و منونویسی، شناخت مواد غذایی و انرژی غذایی آنها، چگونگی نگهداری مواد غذایی، تهیه انواع غذاها، پیش غذاها وشیرینی ها، بهداشت مواد غذایی، بهداشت کار و ایمنی در محیط آشپزخانه مؤسسات پذیرایی و… می آموزید. نحوه انجام کارهای نظافتی در هتل ها، چگونگی برخورد با مهمان و خوش آمد گویی، رفتار صحیح با مهمانان، نحوه پذیرایی از آن ها و بسیاری دیگر به شما آموزش داده می شود.

مقاطع مختلف رشته هتلداری در دانشگاه

۱-کاردانی هتلداری

۲-کاردانی پذیرایی و تشریفات

۳-کاردانی گردشگری

۴-کاردانی مهمانداری هواپیما

۵-کارشناسی هتلداری

۶-کارشناسی گردشگری

۷-کارشناسی ارشد مدیریت هتلداری

۸-کارشناسی ارشد مدیریت گردشگری

بازار کار رشته هتلداری

  • مدیریت هتل
  • مدیریت گردشگری و جهانگردی
  • مدیریت تشریفات
  • مدیریت غذا و نوشابه
  • صندوق داری هتل
  • مهمانداری هواپیما، قطار، کشتی های مسافرتی
  • رزرویشن هتل
  • آشپزی و قنادی
  • واحدهای پذیرایی و اقامتی
  • موسسات ملی و جهانگردی
  • شرکتهای حمل و نقل هوایی به عنوان تور لیدر،کارمند فروش بلیط و…
  • کار در هتل ها، پانسیون ها و مراکز اقامتی دولتی و غیر دولتی
  • مدیر یا کارمند پذیرایی در رستورانها، تالارها، کافی شاپها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *